Tijdschrift Generator V

kunst cultuur filosofie en meer……

Typhoon & De Herberg, een gedicht van Rumi

Net als Typhoon vind ik De Herberg een prachtig gedicht van Rumi. De stem van Typhoon kleurt het nog mooier…..

Typhoon-dp

In een prachtige rubriek van HP De Tijd: Mannen die huilen om poëzie wordt iedere keer een man gevraagd, naar zijn favoriete gedicht. Dit keer is het rapper Typhoon (artiestennaam van Glenn de Randamie, 1984) over het gedicht De herberg van Jalal ad-Din Rumi.

“Al meteen de eerste keer dat ik het gedicht ‘De herberg’ van Jalal ad-Din Rumi las, kwamen er tranen. Het gedicht nodigt je namelijk om vriendelijker te zijn voor jezelf, jezelf te accepteren vanuit zelfliefde en geen vooropgezette ideeën te hebben over hoe iets is of hoe iets hoort te zijn. Ik leef in een wereld waarin er van alles van me wordt verwacht: dat ik leidinggeef, dat ik verantwoordelijkheden draag. Daardoor vind ik het doorgaans moeilijk om vriendelijk voor mezelf te zijn, mezelf te accepteren zoals ik ben en geen vooropgezette ideeën te hebben. ‘De herberg’ daagt me uit om erop te vertrouwen dat ik compleet ben, dat alles dat zich in mij manifesteert er met een reden is en dat ik alles moet benaderen met een open blik.”

De herberg
Jalal ad-Din Rumi (1207 – 1273)
(Vertaling: Romeck van Zeyl)

Klik hier voor het complete artikel & het filmpje van Typhoon die het gedicht op geheel eigen wijze voordraagt…. 

bron: HP De Tijd

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 16 juni 2015 door in Poëzie en getagd als , , , , , , .