Tijdschrift Generator V

kunst cultuur filosofie en meer……

De uitbeelding van de concentratie waarmee de geleerde zijn pen snijdt – WEERGALOOS !

carla1

 (ca 1630-1635)

GERRIT DOU, THE LEIDEN COLLECTION FROM NEW YORK.

Beter laat dan nooit. Nog even op de valreep aandacht voor de prachtige schilderijen van Gerrit Dou (1613-1675), geboren en overleden in Leiden. Een leerling van Rembrandt. Beschouwd als de vader van de fijnschilderkunst.
En “fijn” schilderde hij, soms gebruikmakend van een penseel met slechts twee haren.

Zoals bij het schilderij “Geit in landschap” (ca.1660). Het dier is zo levensecht gschilderd dat je je moet bedwingen om hem niet even te aaien; maar dat mag natuurlijk niet! 

carla2

Geit in landschap (ca.1660)

Het is zo verfijnd en precies weergegeven, zo glad, dat je je afvraagt waar de olieverf gebleven is. Je bent geneigd te zeggen “net een foto”, maar daar doe je zijn werk schromelijk mee tekort.
Voor het schilderen van een hand, had hij al vijf dagen nodig! Echt “handwerk” dus.
Als je bedenkt dat je nu met één druk op de knop het hele plaatje te pakken hebt, is er veel veranderd. De ontdekking van de fotografie heeft de schilderkunst trouwens op vele wijzen beinvloed.
De 17e eeuw was duidelijk een andere tijd dan de onze. Meer rust, meer geduld? Onmmogelijk te zappen als je het te lang vond duren, of het je niet interesseerde.

Gerrit Dou had succes in de Gouden Eeuw. Zijn roem oversteeg zelfs die van Rembrandt. Begin 19e eeuw vond er een kentering plaats. De populariteit van Rembrandt nam toe en Gerrit Dou raakte in de vergetelheid. De meer ruwe verfbehandeling en individuele toets van Rembrandt werden meer gewaardeerd dan de precieze, feitelijke weergave van Gerrit Dou.

Een bijzondere tentoonstelling o.a.samengesteld uit de particuliere collectie van de Amerikaanse zakenman Tom Kaplan. Een verwoed verzamelaar van 17e eeuwse kunst. Vele werken zijn voor het eerst in Nederland te zien.
Eind 19e eeuw werd Gerrit Dou als oubollig ervaren, tijden veranderen. In de 21e eeuw is er in ieder geval één geimponeerde bewonderaarster van deze oubolligheid. 

foto 3

De tentoonstelling is nog te zien in museum ” De Lakenhal ” te Leiden tot 31 augustus 2014.

CACOMACQ.

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 25 augustus 2014 door in Cacomacq, Recensie, Tentoonstelling en getagd als , , , , , , .