Tijdschrift Generator V

kunst cultuur filosofie en meer……

Margaret Bourke-White ‘oog van haar tijd’ in ’t Fotomuseum

AfbeeldingMargaret Bourke-White was een opvallende verschijning in de door mannen gedomineerde wereld van de nieuwsfotografie. Zo werkte ze als eerste vrouw voor Fortune en Life Magazine (voor meer foto’s van Bourke White). In Rusland portretteerde zij een glimlachende Stalin en in Georgië de oude moeder van deze dictator.

Afbeelding

Bourke-White was de enige buitenlandse fotojournalist in Moskou toen daar in 1941 de eerste Duitse bommen vielen. Onverschrokken volgde zij de troepen achter de frontlinie. Veel van haar foto’s zijn onvergetelijk, zoals de beelden die ze maakte in het kielzog van het Amerikaanse leger bij de bevrijding van het concentratiekamp Buchenwald.

AfbeeldingDe tentoonstelling Beslissende momenten 1930-1945 in het Fotomuseum Den Haag bestaat uit meer dan 180 originele vintage-foto’s gemaakt in de Sovjet-Unie, Tsjecho-Slowakije, Duitsland, Engeland en Italië in de jaren 30 en 40.

Afbeelding

Behalve een artistiek bevlogen fotograaf was Margaret Bourke-White (1904-1971) bovenal het ‘oog van haar tijd’. Ze ging tot het uiterste om vast te leggen wat er in de wereld gebeurde en documenteerde de opmerkelijkste momenten van de 20e eeuw. De jonge fotografe overleefde ternauwernood een Duitse torpedo en maakte foto’s vanuit bommenwerpers. Op de top van het Chrysler-gebouw balanceerde ze met haar camera om vanaf een duizelingwekkende hoogte New York te fotograferen.

Afbeelding

Gefascineerd door de industriële revolutie en de sociale veranderingen die deze met zich mee bracht, fotografeerde Bourke-White de grote fabrieken in de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Haar eerste reis naar de Sovjet-Unie in 1930 vond plaats in de periode van het ‘Eerste Vijfjarenplan’ onder het bewind van Stalin. Het gevolg was een technologische obsessie waarbij de nadruk lag op een snelle expansie van met name de zware industrie. In de foto’s van Margaret Bourke-White van de fabrieken in de Sovjet-Unie spelen arbeiders en hun machines dan ook een centrale rol. Ze documenteerde ook andere aspecten van het dagelijkse leven zoals schoolgaande kinderen, het straatleven, ontwerpers en boeren op het platteland. In de Verenigde Staten legde Bourke-White de verborgen schoonheid van de monumentale staalfabrieken vast.

AfbeeldingNooit gedacht dat ik een munitiefabriek zo mooi zou vinden,                                                                                                 Lynn Berger – De Correspondent 

 bron: Fotomuseum Den Haag, klik hier voor meer informatie….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: