Tijdschrift Generator V

kunst cultuur filosofie en meer……

Ben ik een deeltijdfeminist, als ik zelf mijn kinderen wil opvoeden?

Niet alleen broodwinner, maar ook ouder!

Vrouwen met kinderen zijn niet alleen poppetjes in economische statistieken, maar ook ouders. Dat wordt in alle discussies over parttime werken vaak vergeten, aldus Yanaika Zomer. “Moederschap is tegen mijn eigen feministische verwachtingen in onderdeel geworden van wie ik ben.”
Oost Indisch geëmancipeerd noemden wij ze vroeger. Meisjes die om het hardst riepen gelijk behandeld te willen worden, maar beledigd waren als een jongen de rekening niet betaalde. Geëmancipeerd wanneer het hen uitkwam.
Mijn principes zijn onveranderd. Ik ben wars van seksisme, geweld tegen vrouwen maakt me woest en ik heb zelfbeschikkingsrecht (van vrouwen én mannen) hoog in het vaandel staan. Toch krijg ik de laatste jaren het idee opgedrongen dat ik niet meer ‘hardcore’ zou zijn. Ik heb namelijk een parttime baan.
Verwende prinsesjes?
Helees Mees noemt het deeltijdfeminisme, ElmaDrayer noemt ons verwende prinsesjes en pas nog was er kritiek van OESO-topman Yves Leterme. Ben ik nu dat meisje dat ik vroeger Oost Indisch geëmancipeerd zou noemen?
Broodwinners versus ouders
Maar in die brij, die we in elk debat hierover steeds weer proberen te ontleden, wordt één ding vaak vergeten. We zijn niet alleen werknemers, broodwinners en poppetjes in economische statistieken. We zijn ouders. Moederschap is (tegen mijn eigen feministische verwachtingen in) onderdeel geworden van wie ik ben. Keuzes die ik maak op het gebied van mijn carrière hebben allang geen invloed meer op alleen mijzelf. En misschien krijgen ze er niks van hoor, fulltime op de kinderopvang en direct naar bed als mama thuiskomt. Maar ik wel. Ik wil mijn kinderen graag grootbrengen. Ik wil ze zien opgroeien en ik wil dat ze op mij kunnen rekenen. En bovenal wil ik ze opvoeden tot geëmancipeerde burgers die hebben gezien dat mannen en vrouwen zorg en werk samen kunnen delen. Wat een geluk dat ik in een land woon waar dat tot de mogelijkheden behoort.
3 april 2014 Yanaika Zomer , humanisticus

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 11 december 2014 door in Cultuur en getagd als , , , , .